Skip to content

Laura Walter-Goudsmit

Workshops

Laura Walter-Goudsmit

Laura is directeur van Edutrainers. De passie van Laura is onderwijs: “Als moeder en mens streef ik naar beter onderwijs door technologie. Zodat mijn kinderen – maar ook alle andere kinderen – de vaardigheden ontwikkelen waardoor ze zich optimaal kunnen functioneren in de maatschappij van morgen.”

Met haar bedrijf Edutrainers kunnen leerkrachten zich met korte en praktische leerblokken (e-learning) bijspijkeren op het gebied van digitale vaardigheden. De workshops worden gegeven door gecertificeerde trainers of door Laura zelf.

Workshops Digitaal Didactisch vaardig

Thema 1: Motiveren van leerlingen op afstand

Doelgroep: leraren

In deze workshop bespreken we op welke verschillende manieren je leerlingen op afstand gemotiveerd bij de les kunt houden. Welke (online) tools zijn er om leerlingen actief en betrokken te houden? Er worden verschillende tools en werkvormen uitgeprobeerd.

Thema 2: Het leerproces van leerlingen volgen

Doelgroep: leraren

Wat zijn de leerlingen tijdens de les aan het doen? Hoe is dit te volgen? Via diverse tools is het mogelijk om inzicht te krijgen in het leerproces van leerlingen. Zowel voor de leerlingen, de leraar als eventueel voor de ouders. Wat is er allemaal te volgen en hoe bewaar je als leraar het overzicht? In deze workshop komt het allemaal aan bod.

Thema 3: Interactief digitaal lesgeven

Doelgroep: leraren

Een digitale uitleg geven via Teams is tegenwoordig vanzelfsprekend. Op welke manieren zijn lessen nog meer vorm te geven? Hoe werk je in groepjes met leerlingen en welke werkvormen zijn goed te gebruiken bij digitale lessen? Tijdens de workshop proberen we een aantal werkvormen uit om de interactie in de les te vergroten. Uiteraard met praktische tips om morgen al in de les te gebruiken.

Thema 4: Alternatief (digitaal) toetsen

Doelgroep: leraren

Toetsen hebben meerdere vormen maar ook meerdere doelen. Wat wil je toetsen en hoe zet je ze in? De meeste vragen komen aan bod: Hoe voorkom ik fraude? Wat zijn alternatieve toetsvormen die ik kan gebruiken? Hoe werken applicaties en hoe zet ik ze in?

Tijdens de workshop krijg je opties en behandelen we bijvoorbeeld Forms, Dugga of andere toetsprogramma’s die al beschikbaar zijn op jullie school.

Thema 5: Administratieve processen verlichten

Doelgroep: leraren

Het leven van een leraar bestaat uit veel administratieve werkzaamheden in veel verschillende (digitale) tools en programma’s. Naar aanleiding van een inventarisatie kijken we hoe jullie de administratieve processen kunnen versimpelen om zo de werkdruk te verlagen. Ook zoomen we in op opdrachten en het nakijken daarvan door het exporteren van resultaten. Als laatste bespreken we de digitale portfolio’s.

Thema 6: Hoe neem je een team mee in de transitie?

Doelgroep: Voorlopers en directeuren

Onderwijs doe je samen en sinds het begin van de coronacrisis heeft onderwijs een nieuwe invulling gekregen. Wat wordt het plan voor jouw school gekoppeld aan je ervaring van de afgelopen periode en de ontwikkeldoelen? Hoe zet je dat in werking en creëer je draagvlak en resultaten?

Thema 7: Wat neem ik mee straks in mijn onderwijs na deze periode van online lesgeven?

Doelgroep: Leraren

Hoe gaf je les voor corona en hoe geef je nu les? Wat ervaar je als positief en waar loop je tegen aan? Welke onderdelen en werkvormen van het lesgeven kan je meenemen in jouw onderwijs, fysiek op school of in een hybride vorm? En hoe zorg je ervoor dat je de kwaliteit van je onderwijs altijd goed is?

Thema 8: Hoe kan ik beter digitaal of hybride lesgeven?

Doelgroep: Leraren

Ben je tevreden over de manier hoe je nu digitaal of hybride lesgeeft? Tijdens deze workshop kijken we naar de voorbeelden van jullie dagelijkse onderwijspraktijk, maar ook naar de uitdagingen en delen we good practices. We vertellen je hoe je te werk kan gaan in de hybride situatie waarin de leraar en (een deel van) de leerlingen niet samen bij elkaar zijn.

Thema 9: Onderwijsevolutie? Hoe doe ik dit in schooljaar 2021/2022?

Doelgroep: Directeuren

Er is nog geen zicht op een periode na corona, we leven allemaal van persconferentie tot persconferentie, maar ondertussen willen we zorgen dat we het schooljaar 2021-2022 goed inrichten.

In deze workshop kijken we terug en maken we een stappenplan voor wensen en verandering in het onderwijs op school. Wat is er nodig om dit in gang te zetten en hoe kunnen de goede initiatieven worden ondersteund?

Thema 10: Van onderwijsdoelen naar nascholingsaanbod

Doelgroep: Directeuren

Nu is de tijd om plannen te maken voor de toekomst! De lessen van dit schooljaar nemen we mee naar komend schooljaar om dan doelgericht verder te werken aan nog beter onderwijs. Verbeteren betekent veranderen en dat lukt alleen als je wilt leren.

Koppel daarom de doelen uit het schoolplan aan scholing, zowel op individueel als op groeps- en teamniveau. Door je eerst te verdiepen in het onderwerp kun je daarna doelgericht en effectief werken aan de gewenste verandering. Verwerk de doelen uit het schoolplan dus in het scholingsplan voor komend schooljaar.

Thema 11: Administratieve processen en afspraken op bestuurskantoor

Doelgroep: Niet lesgevende medewerkers

Iedereen heeft zijn eigen werkwijze, de ene werkt met een to-do-lijstje op papier, de ander zet alles in zijn mail. Hoe zorg je met elkaar dat je processen in kaart brengt en ze stroomlijnt met behulp van technologie?

Thema 12: Effectief en efficiënt communiceren met elkaar

Doelgroep: Niet lesgevende medewerkers

Herken je dit? Mailbox vol, WhatsApp berichten, voicemails, gele briefje op je bureau… Het kan beter, in deze workshop kijken we samen naar een set aan afspraken die je met elkaar kan maken om interne en externe communicatie efficiënter en effectievere te laten lopen.

Thema 13: Hoe haal ik het meeste uit mijn Microsoft-applicaties?

Doelgroep: Niet lesgevende en lesgevende mdw.

Er zijn talloze Microsoft-applicaties met talloze functies maar weet jij wat je er allemaal mee kan? Wat werken vaak wel met Word, Excel en Powerpoint maar wat kan je nou met Teams, Sway, Onenote en Planner of To do?

  • De nieuwste updates in Teams (of één van de andere applicaties) om het leren nog verder vorm te geven
  • Integratie Classnotebook in Teams
  • Thinglink gebruiken om leerstof te concretiseren
  • Efficiënt werken met Outlook en To Do 

Thema 14: Hoe zet ik Microsoft Teams in als hub?

Doelgroep: Niet-lesgevende medewerkers

Stel voor dat je alles op een centrale plek hebt en dat je nooit meer last hebt van een overvolle mailbox. Stel je voor dat je alles kan terugvinden zonder dat je uren zoekt… We nemen je mee in de wereld en de voordelen van Microsoft Teams…

Thema 15: Hoe werken we samen in documenten?

Doelgroep: Niet-lesgevende medewerkers

Herken je dit, je werkt samen aan het document maar je blijft deze ontvangen als bijlage en je ziet niet goed wat jouw collega heeft gedaan. Je wil eigenlijk verder maar je weet ook niet zeker of je de laatste versie hebt in jouw bezit. Het kan anders! We laten je zien hoe je optimaal samenwerkt in documenten (Word, PowerPoint en Excel).

Thema 16: Grotere projecten (digitaal) managen

Doelgroep: Niet-lesgevende en lesgevende mdw.

Herken je dit? Je werkt samen met een grote groep collega’s aan een project en de taken worden verdeeld. Dit leg je vast in de notulen of misschien wel in een document. Tijdens een volgend overleg blijkt dat niet iedereen zijn/haar deel gedaan/gezien heeft. Met Planner ziet iedereen in een oogopslag welke taken er gedaan moeten worden, wat zijn/haar taken zijn en de voortgang van het project.

Thema 17: Effectief en efficiënt vergaderen

Doelgroep: Niet-lesgevende en lesgevende mdw.

Herken je dit? Na een lange werkdag ook nog een vergadering waar je je eigenlijk niet echt op voor hebt voorbereid. N.a.v. een agendapunt wordt er om input gevraagd, maar na dat rondje langs het team komt er niks meer in je op. Pas later weet je wat je eigenlijk had willen zeggen. Dit kan anders door voor, tijdens en na de vergadering digitale tools in te zetten die je tijd besparen, maar je ook de gelegenheid geven om te reageren op momenten die jou uitkomen.

Thema 18: Minecraft Education

Doelgroep: Leraren, I-coaches en ICT coördinatoren

Hoe kun je met Minecraft werken en leren en wat kun je er dan allemaal mee? Wat moet ik als leraar weten van Minecraft? Wat heeft Minecraft for education te bieden en hoe werkt het spel? Hoe zorg ik dat ik als leraar in controle blijf? Hoe kan ik met de klas aan de slag en hoe integreer ik Minecraft in mijn lessen?

Thema 19: Flipgrid in je lessen

Doelgroep: Leraren

Hoe kan ik de tool Flipgrid gebruiken in mijn onderwijs en wat kun je er dan allemaal mee? Je leert in deze workshop wat Flipgrid is, hoe je er toegang toe krijgt en hoe je deze tool het beste kan indelen. Ook leer je hoe je een eigen grid kan maken en hoe je deze toepassing kan inzetten met jouw leerlingen, maar ook hoe je een grid deelt met jouw collega’s.

Thema 20: Minecraft en portfolio

Doelgroep: Leraren

Je laat leerlingen in Minecraft werken en via een portfolio kunnen de leerlingen met jou hun bouwwerken delen.

Thema 21: Greenscreenbox

Doelgroep: leraren en pedagogisch medewerkers

Tijdens deze training leer je wat het effect van greenscreen-technologie is en hoe je deze techniek krachtig kunt inzetten binnen het onderwijs of binnen de kinderopvang. Je leert hoe het werken met de Greenscreenbox de creativiteit en de ontwikkeling van digitale geletterdheid stimuleert. Je krijgt diverse lessuggesties voor hoe je dit binnen je eigen vakken en bij je andere leerdoelen kunt inzetten.
Je leert werken met de Greenscreen app van Do Ink. Afhankelijk van het startniveau van de deelnemers leer je eenvoudige of meer geavanceerdere trucs toe te passen.

Wat krijg je:

  • Een workshop van 1,5 uur voor maximaal 15 deelnemers
  • Meer deelnemers = mogelijk tegen betaling, neem daarvoor contact op met Edutrainers
  • Bruikleen van Greenscreenboxen, accessoires en andere lesmaterialen
  • Handleiding Greenscreen app van Do Ink

Wat vragen wij:

  • 1 iPad met Greenscreen app van Do Ink, per 4 deelnemers
  • Een digibord voor de presentatie
  • Een enthousiaste groep mensen die heel veel zin heeft in deze workshop!

    Deze workshop wordt gegeven door Petra Mestrom.

Thema 22: Google Classroom: hét digitale platform voor jouw klas!

Doelgroep: leraren en pedagogisch medewerkers

Vergroot de mogelijkheden van jouw klas met Google Classroom!
Google Classroom is dé app om met jouw klas te communiceren. Digitaal werk klaarzetten en het delen van bestanden wordt ‘appeltje eitje’!

Het bespaart je als leerkracht tijd, je hebt alles op één plek en leerlingen kunnen binnen enkele klikken aan de slag.

Classroom is het startpunt van jouw (digitale) lessen en werkt nauw samen met alle andere Google Apps.

Je leert een klas aanmaken, werk klaarzetten, berichten, documenten en links plaatsen, communiceren via Google Classroom, opdrachten plaatsen en beoordelen en Google Classroom combineren met andere apps zoals Google Drive, Documenten, Presentaties en Formulieren.

Deze workshop wordt gegeven door Shirley van de Velde.

Thema 23: Start met Chromebooks en Google Apps in de klas (beginners)

Doelgroep: leraren

Leer de mogelijkheden kennen van de Google Apps. Welke zijn handig voor jouzelf en welke voor jouw klas.
We gaan praktische aan de slag met verschillende Google apps zoals: Drive, Documenten, Presentaties en Classroom.
Je leert een digitale opdracht klaarzetten voor jouw groep in Classroom.
Je maakt kennis met de mogelijkheden die je morgen al kan toepassen in de praktijk. Je bent hierna startklaar om met de Google Apps aan de slag te gaan.

Deze workshop wordt gegeven door Shirley van de Velde.

Thema 24: Integratie van Chromebooks en Google Apps in de klas (gevorderd)

Doelgroep: leraren

Google Workspace for Education, je werkt er elke dag mee!
Google Drive, Classroom, Documenten en Presentaties zijn je wel bekend. Maar welke mogelijkheden laat je nu nog onbenut? Welke toepassingen zijn handig voor jouw klas? En kun je tijd besparen door schoolwerk te organiseren in Classroom?
We kijken naar een paar Google Apps en hoe je die (creatief) in kan zetten bij jou op school. Heb je wel eens gedacht aan een stop-motion met Presentaties? Of een geschiedenis website bouwen met je hele groep met Google Sites? Je leert de Google Apps beter kennen en inzetten. Dit is een praktische inspiratiesessie!

Deze workshop wordt gegeven door Shirley van de Velde.

Thema 25: Lesgeven met technologie: Het is voor iedere leraar toegankelijk

Doelgroep: leraren

Tijdens deze workshop gaan we in op de noodzaak van digitale geletterdheid, de beleveniswereld van de jeugd en de rol van leraren in de begeleiding en integratie van technologie in de lessen. We kijken hoe je eenvoudig toegang krijgt tot inspiratie, wat je al gelijk kan doen en hoe je leert van elkaar in een professionele leergemeenschap. We bespreken de wensen maar ook de angsten en geven vertrouwen en houvast.