
Met deze nieuwe cursus kunnen onderwijsassistenten hun didactisch handelen verder ontwikkelen.
De ondersteunende rol van de onderwijsassistent is afhankelijk van de didactische aanpak van de leerkracht. Als je als onderwijsassistent begrijpt wat er gebeurt tijdens een instructieles en weet waarom de leerkracht voor een bepaalde aanpak gekozen heeft, is het voor de onderwijsassistent eenvoudiger om daarbij aan te sluiten als je zelfstandig met leerlingen aan de slag gaat.
Met deze cursus over didactisch handelen ga je echt even de diepte in. Het is belangrijk om voldoende tijd te plannen, zodat je in alle rust de cursus kunt volgen. En dit kan op diverse momenten, want met e-learning hoef je cursus niet in één keer af te ronden. Verdeel je tijd dus gerust over meerdere dagen.
Aan het eind van de cursus heb je goed inzicht in je eigen kwaliteiten met betrekking tot het gebruik van didactische principes. Je hebt handvatten gekregen die je kunt inzetten in je dagelijks handelen als onderwijsassistent.
NPO Menukaart
In de NPO Menukaart is de inzet van onderwijsassistenten één van de mogelijke interventies. Onderzoek dat gericht was op onderwijsassistenten die leerlingen een-op-een of in groepjes begeleiden, laat een sterker positief effect zien van drie tot vijf maanden extra vooruitgang (leerwinst) voor de leerlingen.